„Czego nie ma najpierw w zmysłach,
tego nie ma w umyśle.”

Maria Montessori

otwarta edukacja – otwarty umysł

I blok warsztatów - 10:30 - 11:30
 Temat:Wykładowcy:Kategoria:
1
Brak Miejsc
Edukacja leśna cz.1
Coraz więcej badań wskazuje na kluczową rolę kontaktu dzieci z otaczającą przyrodą w całym procesie ich rozwoju. Bogactwo świata przyrody, przejawiające się różnorodnością barw, kształtów, zapachów, dźwięków, wielością perspektyw, mikro i makro skalą, rozbudza ciekawość i zainteresowania dziecka, uczy je zadawania pytań i zachęca do szukania odpowiedzi. Kształtuje umiejętność tworzenia koncepcji, wpływa na system wartości, a przede wszystkim rozwija otwartość i sympatię wobec świata przyrody. To sprzyja nawiązaniu tak kluczowych więzi między człowiekiem a otaczającym światem. Jak i kiedy to robić? Czy nie mając wykształcenia przyrodniczego poradzę sobie z takim wyzwaniem? Zabierając dzieci do lasu kim jestem / będę - nauczycielem, przewodnikiem, opiekunem czy towarzyszem? Myśląc o leśnej edukacji mogą pojawiać się bardzo różne pytania i wątpliwości. Warsztat będzie doskonałym czasem na doświadczanie, przeżywanie i rozmowy. Gorąco zapraszamy!
dr Ewa Kaliszuk
Adam Kaliszuk
Dla wszystkich
2
Brak Miejsc
Czy można zrezygnować z tradycyjnych lekcji? O nauczaniu projektowym, czyli jak uczymy przedmiotów humanistycznych w naszej szkole – cz. 1
W epoce renesansu humanista miał szeroki zakres zainteresowań. Dziś humanistami nazywamy tych, którzy lepiej odnajdują się w tematach związanych z kulturą i językiem. Jednak projekty humanistyczne to nie tylko nauka historii, sztuki czy kultury. To także ćwiczenia w poszerzaniu horyzontów, łączenie wiedzy z innymi dyscyplinami naukowymi oraz zbieranie informacji na zadany temat, współpraca i lepsze poznanie samego siebie
Anna Nowak-Ludziejewska
Anna Kaszewska
Szkoła
3Montessori w domu i w przedszkolu – codziennie doświadczanie samodzielności
Samodzielność w życiu codziennym przekłada się na samodzielność w podejmowaniu decyzji, dokonywaniu wyborów, poszukiwaniu sposobu rozwiązania zadania oraz pomaga również w budowaniu własnej wartości.
To właśnie ten rodzaj samodzielności jest naszym celem, o tym właśnie mówiła i pisała Maria Montessori: „POMÓŻ MI ZROBIĆ TO SAMEMU”.
Na warsztatach chcielibyśmy porozmawiać o samodzielności i pokazać Państwu, jak rozwijać i wzmacniać samodzielność w domu :
- aranżacja otoczenia,
- konsekwencja i wzajemna komunikacja,
- wolność wyboru adekwatna do wieku i możliwości dziecka,
- koncentracja.
Katarzyna LewandowskaPrzedszkole
4Świat widziany autystycznymi zmysłami. Jak zrozumieć i pomóc dziecku z trudnościami rozwojowymi
Wyobraź sobie, że budzisz się rano i zastajesz zupełnie inną rzeczywistość: sól smakuje jakoś inaczej, chyba jest słodka. Wrzątek nie do końca jest wrzątkiem i chyba nie parzy, ludzie – zamiast mówić – wydają z siebie niezrozumiały dla ucha szum, słyszysz wiele dźwięków na raz, a przed oczami widzisz nieustannie wirujące pyłki, które zasłaniają ci świat. Dodatkowo, tylko ty postrzegasz otoczenie w ten sposób. Tak właśnie może wyglądać świat osoby z autyzmem, która widzi, słyszy i czuje świat inaczej.
Podczas warsztatu możecie poczuć namiastkę tego wszystkiego i spróbować zrozumieć ten wyjątkowy świat.
Katarzyna Zariczna
Dagmara Lewandowska
Katarzyna Rapczyńska
Dla wszystkich
5Wpływ sztuki – plastyki i muzyki – na rozwój dziecka
Chłonąc chwilę, zanurzając się w barwach i dźwięku, malując tu i teraz to, co dusza zaśpiewa – będziemy malować tuszem, a właściwie nasze obrazy będą się malowały same. Przy tym opowiem Wam, jak ważna jest plastyka i muzyka dla rozwoju dziecka, dla lepszego poznania i wyrażania siebie.
Anna Niski
Krzysztof Dziemidzik
Dla wszystkich
6Nasi uczniowie w swoich opowieściach – pisanie twórcze w klasach szkolnych
Praktykowanie swobodnego pisania w klasach młodszych i starszych pokazało nam, że dzieci lubią pisać, mają z tego satysfakcję, zabawę, okazję do wyrażania siebie, jeśli tylko stworzy się im odpowiednie otoczenie, zachęci, a potem z radością wysłucha ich opowieści.
Na naszym spotkaniu opowiemy o tym, w jaki sposób zachęcamy naszych uczniów do tworzenia własnych historii. Z przyjemnością przeczytamy niektóre prace, a potem poprowadzimy krótki warsztat, który pokaże Państwu, jak można bawić się w pisanie i co z tego wychodzi.
Agnieszka Treder
Justyna Mudent
Szkoła