„Aby pomóc dziecku, musimy zapewnić mu środowisko, które pozwoli mu swobodnie się rozwijać”

Maria Montessori

W zdrowym ciele zdrowy duch

II blok warsztatów - 12:00 - 13:00
 Temat:Wykładowcy:Kategoria:
1Jak przyjąć krytykę. / Każda emocja jest dobra
Zatyka cię w piersiach, zaczyna boleć brzuch, pocą ci się dłonie? To objawy stresu.
I w sumie nic dziwnego – niezależnie od tego, jak bardzo czujemy się pewni siebie i znamy swoją wartość, krytyczna ocena nie jest rzeczą ani łatwą, ani przyjemną. W dzisiejszych czasach krytyka jest dla nas tym, czym spotkanie niedźwiedzia było dla naszych praprzodków. Nasz mózg odbiera sygnał o zagrożeniu i daje nam dwa wyjścia: uciekać albo atakować! Krytyka choć nie stanowi fizycznego zagrożenia dla naszego bezpieczeństwa, przez nasz emocjonalny mózg jest postrzegana inaczej.
A zatem jak przyjąć krytykę?
Kiedy słyszymy krytykę mamy wg Marshalla B. Rosenberga (autora metody Porozumienie Bez Przemocy) dwie opcje wyboru: empatię, czyli zrozumienie, czego dana osoba potrzebuje i szczerość, czyli wyrażenie swoich potrzeb. Obie są potrzebne, jak dwie nogi, ale możemy wybrać jedną w zależności od tego, czego potrzebujemy bardziej. Np. widzimy, że ktoś jest wzburzony więc może najpierw pokażemy mu, że go rozumiemy, a potem powiemy jak to wygląda z naszej strony. Według Marshalla B. Rosenberga „jeśli w krytyce usłyszymy ukryte potrzeby nikt nie będzie w stanie nas obrazić!”
„Jeśli nie masz wroga w środku, wróg z zewnątrz nie może cię skrzywdzić.” (afrykańskie przysłowie)
Anna Wojtyniak
Rozwojowe
2Maska tlenowa nauczyciela – warsztaty mindfulness
Wszyscy jesteśmy w mniejszym lub większym zmęczeni, mierząc się z wyzwaniami dzisiejszych czasów - pandemią, niepewnością, nieuchronnymi zmianami lub adaptacją to tzw. nowej normalności: obostrzeniami, pracą zdalną, edukacją online itd.
Rzeczywistość zewnętrzna jest nieprzewidywalna, nasi bliscy i podopieczni borykają się z różnymi problemami. Co robić z naturalnie pojawiającymi się lękiem, smutkiem, złością i frustracją? Niektórzy twierdzą, że przestali odczuwać już te wszystkie nieprzyjemne emocje i zobojętniali. Inni wręcz przeciwnie coraz więcej odczuwają i są przytłoczeni.
Jak w każdej z tych sytuacji sobie pomóc optymalnie radzić i wspierać innych? W samolocie najpierw sami zakładamy maskę tlenową by możliwa była pomoc innym. Warto budować najpierw własną odporność psychiczną, która nie jest ciężką zbroją, która nie dopuszcza emocji, ale umiejętnością elastycznej odpowiedzi na trudności i stres.
Podczas warsztatu dostaniesz mini zastrzyk wiedzy i dowiesz się:
• czym tak naprawdę jest odporność psychiczna
• dlaczego mindfulness (uważność) to pierwszy krok w radzeniu sobie ze stresem
Dzięki krótkiej praktyce i ćwiczeniom doświadczysz
• jak spokój w ciele przekłada się na spokój w głowie i w sercu
• jak przywracać poczucie bezpieczeństwa
• jak wprowadzić uważność do codzienności małymi kroczkami
Paulina Siekierska
Rozwojowe
3Odwaga w doświadczaniu
Odważ się zacząć! Musimy pamiętać, że postępy nie są możliwe bez zrobienia kroku w nieznane. A zaczynające naukę - pracę w klasie szkolnej - dziecko postawione jest w takiej sytuacji. Jest to nie-znane miejsce, z nieznanymi pomocami oraz nauczycielami. Ile musi mieć w sobie odwagi i siły, aby to wszystko zacząć. Na naszym spotkaniu chcemy Państwu pokazać, w jaki sposób możemy wspierać dziecko w podejmowaniu nowych wyzwań na przykładzie naszych pomocy znajdujących się w klasie, a także na przykładzie „pomocy”, które możemy odnaleźć w życiu codziennym. Okazuje się bowiem, że np. pieczenie może pomóc w zrozumieniu i oswojeniu matematyki i przyrody, a ze „zwykłych produktów” możemy otrzymać niezwykłe związki o zupełnie nowych właściwościach. To wszystko po to, aby lepiej zrozumieć i pokochać otaczający nas świat.
Justyna Mudent
Urszula Tlaga
Brygida Parfianowicz
Szkolne
4Codzienne doświadczanie samodzielności
Samodzielność w życiu codziennym przekłada się na samodzielność w podejmowaniu decyzji, dokonywaniu wyborów, poszukiwaniu sposobu rozwiązania zadania oraz pomaga również w budowaniu własnej wartości.
To właśnie ten rodzaj samodzielności jest naszym celem, o tym właśnie mówiła i pisała Maria Montessori: „POMÓŻ MI ZROBIĆ TO SAMEMU”.
Na warsztatach chcielibyśmy porozmawiać o samodzielności i pokazać Państwu, jak rozwijać i wzmacniać samodzielność w domu :
- aranżacja otoczenia,
- konsekwencja i wzajemna komunikacja,
- wolność wyboru adekwatna do wieku i możliwości dziecka,
- koncentracja.
Katarzyna Lewandowska
Krzysztof Dziemidzik
Przedszkolne